روز ورود امام رضا به ابرکوه، روز ولایتمداری


ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: ویژگی قدمگاهی بودن ابرکوه در سفر تاریخی حضرت علی ابن موسی الرضا، از مدینه تامرو که در سال 201 هجری قمری صورت پذیرفت، بسیاری از اهالی فرهنگ دوست این شهرستان را بر آن داشت، تا با پیگیری و تعیین تاریخ ورود آن حضرت به ابرکوه، واقعه مزبور را ،بیش از پیش در این شهر برجسته نموده و برغنای فرهنگ شهرستان بیفزایند.

با پیگیری های متعددی که از اوائل سال 1380 صورت پذیرفت، سرانجام مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی در شهریورماه سال 1383 و در پاسخ به نامه شورای اسلامی شهر ابرکوه، تاریخ دقیق ورود آن حضرت به این شهر را مستندأ و با تخمین مسافات و منازل طی طریق شده اعلام نمود و بر این اساس 17 آبان سال 195 هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال 201 قمری به عنوان روز ورود آن حضرت به ابرکوه اعلام گردید.

در پی این اعلام و به جهت فرهنگ غنی ولایتمداری و ارادت قلبی مردم این سامان و دوستی خالصانه اهل بیت عصمت و طهارت، مقرر شد تا کاروانی نمادین، آنچنانکه به عینه نمایانگر این رخداد فرخنده در شهرستان ابرکوه باشد، تدارک دیده شود.

خوشبختانه وجود هنرمندان و استعدادهائی که امکان نمایش وقایع تاریخی را فراهم می سازد و دارا بودن سوابق دیرینه در این زمینه در شهرستان تاریخی ابرکوه، تحقق این تصمیم را به فوریت امکان پذیر ساخت، چندانکه در همان سال 83 کاروانی نمادین در 17 آبان که مصادف با ماه مبارک رمضان نیز بود راه اندازی و با استقبال با شکوه مردمی روبرو گردید.

از آن سال تاکنون، همه ساله مردم ابرکوه، حضور کاروان تاریخی امام رضا(ع) را با همراهی کاروانی نمادین به نمایش گذارده و این حرکت را به عنوان سمبل میراث معنوی شهرستان پس ازکاروان ویژه ایام تاسوعا و عاشورا که قدمتی دیرینه دارد، پاس داشته و از این روز به نام روز ابرکوه در تقویم تاریخی شهرستان یاد می کنند.

شایان ذکر است علاوه بر ارادت قلبی شدیدی که اهالی شهرستان به حضرت رضا دارند و حضور همه ساله جمع کثیری از مردم به صورت کاروانی و انفرادی در مشهد مقدس و مشرف شدن به پابوسی حضرت بویژه در ایام اربعین حسینی و سالروز میلاد مسعود امام رضا ، موقعیت قدمگاهی و جغرافیائی ابرکوه در دسترسی به مشهد مقدس، که همه ساله عبور صدها هزار مسافر از این شهرستان به مقصد خراسان را شاهد است، عطر وجود ان حضرت و برکات معنوی ایشان را هماره در تاروپود فرهنگ مردم شهرستان ساری و جاری نموده است.

این امر در روز 17 آبان با راه اندازی کاروان و حضور در منزلگاه آن حضرت در محل مسجدی به نام مسجد بیرون، به اوج می رسد، علاوه بر آن در طول سال نیز، مردم با حضور در این مسجد و اقامه نماز و برگزاری ادعیه، از فیض پربرکت آن حضرت بهره مند می شوند.

اقداماتی که ظرف سال های گذشته در شهرستان ابرکوه و به مناسبت سالروز ورود آن امام همام صورت پذیرفته است، در واقع نقطه عطفی به به حساب امده است که سایر شهرستان ها نیز سعی نمایند از قابلیت های فرهنگی خود در این زمینه بهره برداری نمایند.

تلاش های صورت گرفته در راستای گرامیداشت این روز عزیز حضور پرشور مردم در این مراسم را هرسال پرشورتر از سال قبل به همراه داشته است که از خداوند منان توفیق تمامی عزیزان را خواستاریم.

به جهت ضیق وقت، تلا ش ما برای آماده سازی گزارش و تصاویر تهیه شده از مراسم پرشور امروز نتیجه نداد و انشاءا... در صورتی که عمری باقی باشد در اولین فرصت گزارش و تصاویر این مراسم با شکوه تقدیم شما خواهد شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا